Thursday, March 25, 2010

Tegurlah Saya!

Assalamualikum.
walaupun dah malam *pagi buta actually*, tangan rasa gatal2 je nak menaip.
hehe.. apa tandanya tu? nak dapat duit eh?
ada ke yang nak hulur??
saya bersedia je nak menyambut servis. ;D

"..dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran
serta berpesan-pesan dengan kesabaran.."


Tergerak pulak nak cerita pasal nasihat-menasihati ni. *perenggan ni terus xde kene mengena ngan intro kan? ;DD*
penting kan nasihat menasihati ni?
bak kata orang zaman tok kaduk dulu, cubit paha kanan, paha kiri pon terasa gak ke-adeh-annya.
hehee... kena mengena ke?
kena2. kena gelakkk! ;D

Dalam kita beri peringatan kat org lain, kita pun biasanya akan ter'smash' dengan kata2 kita sendiri kan?
kira 2 in 1 laaa..
ada nescafe, ada jugak creamer dia. *kenapa mesti relate dgn makanan wahai diri??*
dalam erti kata yang lain, kita beri nasihat tu untuk renungan bersama, untuk ingatan kepada diri sendiri juga.

Kenkadang kita ni selalu fikir-fikir-fikir cammm layak ke aku nak nasihatkan orang?
diri aku pon x betul.
lagi mau nasihatkan orang.
lagipun, aku ni bukan lah baik mana pun nak nasihat2 orang ni.
buat kena gelak terbahak hakk hakk hiks je.
baik aku servis dulu diri aku, baru boleh nasihatkan orang.
*dialog yg over. saje mau buat hiperbola sikit. ;D*


Tapi kalau nak fikir tunggu kita baik, sampai bila pulak kan?
lagipun, kita mana sedar kita ni baik ke jahat ke...
xkan lah nak tunggu camm okeh! harini aku dah baik dah. so, boleh la nasihatkan orang. lalalalaaaa...
boleh ke macam tu? macam ting tonggg je.

Sama jugak dengan orang yang menerima nasihat tu.
biasa yang kita dengar, elehhhh.. nak nasihat aku konon.
ko pon 5 kali 2 je ngan aku.
haaa.. ye ke ye? aah kan-kan?

Tapi bila orang yang betul-betul baik yang bagi nasihat, xde lak kita nak berdialog;
aah la... betul la pe yang ko nasihat aku ni. lagipun, aku bukannye 5 kali 2 ngan ko.
xde kan-kan-kan?
paling x pon, biasa orang kata cammm alaaa.. ko xyah la nak jaga2 tepi kain orang.

Jarang sangat nak jumpa orang yang boleh terima teguran ni.
kalau terima pun, ada gak unsur-unsur sindiran; baiklaah ustazah!
ehemmm2. asal bagi nasihat sikit, cop terus ustaz, cop ustazah.
apakahhhh?

Berlapang dadalah dalam menerima teguran. ^^

Lagipun, aku pernah dengar orang kata,
apabila seseorang itu memberikan nasihat, jangan lihat siapa dan sikap orang tersebut.
sebaliknya, lihat kepada nasihat yang dia cuba sampaikan.

Walaupun orang yang menyampaikan nasihat tu tengah memegang botol alkohol *bukan Islam*.

Orang mabuk : oit2. tengah buat apa tu? haaa!! nak mencurik ke?
Pencuri : aah laaa. xnmpak ke? *sambil godek2 pintu rumah orang dengan skru driver di tangan*
Orang mabuk : hisshh. xbaik la merompak, mencurik ni. dah2. balik-balik.
Pencuri : ko ni... bising betul la. macam la ko tu baik sangat. ko nak balik, ko balik je la dulu. dah sampai, misscall.

Hahahhaa!
situasi yang agak hiperbola sekali lagi.
tu contoh je laaa..

Jangan tengok kepada orang yang minum tu, sebaliknya lihat kepada nasihat dia.

Dan, alang-alang tu, tegur la pulak orang yang mabuk td, jangan la minum arak ni wehhh..
xbagus untuk kesihatan.. :))

Lepas tu, dah nasihat orang, cuba2 la jugak praktikan pe yang korg nasihat tu.
tarbiyah untuk diri sendiri.

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?"

[As-Saaf : 2]


Sebab kalau kita dah nasihatkan orang tu, maknanya kita dah ada ilmu la kan?
teori dah ada, buat la pulak praktikal.

Ilmu tanpa amalan itu umpama pohon tanpa buahan.

p/s : u jump, i jump u nasihatkan i, i nasihatkan u. ^^

..eyka..


No comments:

Post a Comment