Sunday, March 24, 2013

Responsif.

Malam tadi tidur sangat tak tenang.

Sejak kes pecah masuk rumah, aku jadi sensitif kalau ada dengar meski pergerakan kecil dalam rumah.
Terus terjaga.
Terus tak boleh tidur.
Terus jantung pam darah laju-laju ke seluruh pembuluh darah.

Sama ceritanya dengan malam tadi.

Tidur di bilik Nanot di bahagian bawah rumah memang banyak cabarannya.

Pertama, sebab dekat dengan pintu utama rumah.
Makanya, bunyi angin yang mengetuk pintu, menyapa tingkap tu semua aku boleh dengar. Jelas.

Keduanya, sebab kehadiran kawan-kawan kecik yang mencicit-cicit dalam rumah! Yang ni tak memang tak boleh pergi (baca: can not go).
Nak marah lebih-lebih, macam kurang cerdik pulak sebab lepaskan emosi pada haiwan yang terang-terang tak boleh berfikir baik buruknya mengganggu tidur seorang manusia. Makanya, aku cuba jugak lelapkan mata meski payah.

Bila sekali dengar kuis-kuis plastik dalam bilik, aku dah mula dah naik geli. Meremang-remang siap.
Terfikir juga, apalah yang sibuk benar dicari dalam bakul yang hanya penuh dengan sampah-sampah kertas-kertas bekas contengan.
Setiap sepuluh minit mesti aku terjaga sambil tutup telinga rapat-rapat.
Pulak tu, jarum pendek dah makin lama makin cecah ke angka empat.

Dua kali kuis-kuis, okayyy fine aku mampu tenang lagi.
Tapi ni dah tiga kali, empat kali, lima, enam, tujuh, lapan, sembilan belas kali tu dah melampau.

"Diamlah!" sambil baling bantal ke arah bakul sampah.

Dengar bunyi menggelabah lari berdicit-dicit.

Heh. Siapa sangka? Akhirnya, terkeluar juga tindakan yang kurang cerdik.

No comments:

Post a Comment