Wednesday, March 27, 2013

Cerita sekolah, lagi..

"Bosan. Poyo sangat sikit-sikit cerita pasal sekolah dia je."

"Macamlah orang lain takde sekolah langsung."

"Macamlah dia sorang je yang penat, orang lain rileks goyang kaki."

Eh, ada dengar bunyik cengkerek. Ahahaa.

Alhamdulillah. Harini Allah beri izin untuk buat tugasan-tugasan di makmal.
Dan technician yang aku bekerja ni, sangat laaah super duper melancholy!

Melancholy ni kalau nak tahu, adalah sejenis perangai dan kategori manusia yang salah satu sifatnya ialah perfectionist.

Tak tahu mana silapnya, aku ni pun tergolong dalam manusia jenis jugak.
Bunyi macam poyo, bukan?
Tapi ni semua based on a test and research.
Hehee. Backup diri sendiri.

Sifat lainnya seorang melancholic ni adalah seperti; sensitif, buat kerja suka bertangguh, put high demand on others, berjimat-cermat.
Haa. Gitulah.

Nak tahu banyak lagi, google sendiri sana. Cari 'personality plus test'.
Lepastu boleh jugak try buat test tu dan recognise diri sendiri dalam tahap yang mana.
Kalau ikut test ni, ada empat personalities semuanya; sanguine, phlegmatic, choleric dan pastinya melancholic.
Seronok. Sebab dapat mengenali diri sendiri lebih dalam dan tahu macamana nak berhadapan dengan manusia-manusia yang punya personality berbeza daripada kita.
Seronok tu seronok, tapi lagi seronok main jutaria laa. Haha.

Google je la sana. Mudah.
Senang kerja aku tak payah beriya terang panjang lebor.

Tapi untuk beri gambaran kasar, aku boleh simpulkan yang;
Sanguine ni perangai macam Aznil.
Phlegmatic pulak macam krik krik krikk. Haha!
Tak tak. Phlegmatic macam William Shakespears kot? Tenang. Tak gelabah. Heh, bajet konon kenal rapat dengan Shakespears.
Manakala insan choleric ni pulak ibaratnya seperti Mahathir.
Eh, Najib. Eh tak tak, Anwar. Eh?

Dan, melancholic ni macam technician sekolah aku ni!

"Make sure you wash them (test tubes) properly"

"Let it dry first before pour NaOH into it."

"Okay, you sit here and I'll show you how."

"It's not very presentable. You think so?" test tube rack kotor berbekas bahan-bahan kimia.

Kemudian, sikit-sikit lap meja.

Kejap-kejap alih barang sini sana. Aku kira, dia tak minat nak tengok working place dia serabut.

Tapi takpe, aku faham bila dia bertindak macamtu.
Aku lagi suka. Kemas pun kemas. Bersih pun bersih.
Walaupun bunyiknya macam cerewet. Tapi takpe. Aku suka.
Aku kan dari genetik personality yang sama. Ingat?

Makanya, bekerja dengan technician ni bukan masalah buat aku.
Eceeh.

Cumanya, bila melangkah dan jejak kaki pertama keluar je dari makmal, terus aku macam;
"Ehh. Penat juga ye, bekerja dengan orang spesies aku."

Balik rumah, terus flatttt! Shut down sempena earth hour. Eheh.

Tu satu hal.
Dua hal, timbul rasa kesian bila teringat sesiapa yang pernah bekerja atau tinggal serumah dengan aku.
Itu tak boleh. Ini tak kena.

Maaf. Saya baru belajar macamana nak handle diri sendiri yang frgaile but resilient ni. :p

Heh. Dah, google sana!
Kalau bosan jawab soalan test, pergi carik kawan. Boleh main jutaria.

No comments:

Post a Comment