Wednesday, November 12, 2014

Menjadi seorang Syafiqah.

Tanya lah mana mana saudara sepupu sepapat aku macamana aku waktu baby. 
Semua mesti tepuk dahi sambil;

"Nauzubillah susahnya nak jaga eyka. Pandang boleh, nak pegang cuit sikit menangis macam kena dera."

"Kesian mama joe, nak duduk pun tak boleh. Asyik nak kena dukung je."

"Mama joe waktu jaga eyka kecik, kuruss je badan."

"Haishhh rasa nak picit je eyka. Sikit sikit menangis, sikit sikit menangis."

Lulss. 

Tu pasal kalau nak buat pasal dengan mama sangat bila dah besar ni aku rasa kesian sebab waktu kecik aku macam dah terover susahkan mama. Kehh. Tapi seriouslah. Aku pun perasan aku kuat menangis. Aku perasan diri aku macamtu waktu tingkatan tingkatan. Darjah darjah tak perasan sangat sebab, bukan ke semorang layak untuk menangis? Gituuu. 

Aku pesen tak segan menangis depan orang. Lepastu jenis tak menyabar sebab apa yang aku nak mesti aku nak dapat waktu tu jugak. Tak dapat, hmm berbaldi air mata aku bagi. Gilaa perangai macam entah apa apa. Tapi normally aku tunjuk depan family je, depan orang luar, kurang sikit lah of course. 

Mama pulak jenis melayan je perangai aku. Semua benda yang aku tak willing nak buat, mama promise bagi something. Contohnya, aku taknak cabut gigi masa kecik kecik dulu so mama janji nak belikan jam tangan. Ingat lagi, jam tangan tu warna biru, stripe dia yang jenis macam kasut sekolah rendah tu, pastu jam digital sebab tak reti baca jam lagi. Oh my God, terasa macam budak perempuan yang sangat annoying tahap petala ke lapan. Since orang kata what you give you get back kan, tiap kali aku kenangkan benda ni mesti aku doa dijauhkan anak-anak aku nanti berperangai macamni. Boleh botak kepala oi. 

Nampak tak jam tu?

Sebab kan perangai aku tu, tiap kali kalau aku gaduh dengan adik-adik aku pun, mama dengan ayah mintak dorang yang mengalah. Kahh. Macam berebut nak duduk sebelah tingkap misalnya. Come on lah kannn. Duduk sebelah tingkap je pun! Mengucap aku kalau jumpa budak macamni punya perangai. 

Sampaikan lah; satu hari tu. Ingat lagi waktu tu new year, baru nak masuk tingkatan lima. Waktu tu semorang pasang azam nak belajar sungguh sungguh lah, nak 9A lah, apa apa lagi lah. Tapi aku punya azam tahun baru, aku taknak menangis langsung untuk tahun tu. At least nak menangis pun, biar aku sorang yang tahu. Zaman tu pulak yang ada keluar lagu big girl don't cry tu kan. Hmm apa lagi, terus ku jadikan ringtone henpon

Aku punya azam tu aku pegang kuat sampaikan sekarang ni pun aku boleh rasa lagi. It's like the 2007-Syafiqah is always remind the present-Syafiqah; 

No more crying, Syafiqah. No more. 

Idokler maksudnya tak menangis dari 2007, dah kategori iron man sungguh dah tu. Cumanya aku perasan lah yang ada side effect bila aku selalu motivate diri macamtu. Aku jadi semacam keras dan senang sangat buat muka tak berperasaan. Bila bila masa yang aku sangat sedih tapi aku tak menangis, aku akan jadi sedih berganda. 

That's it. Untuk harini. 
Aku macam nak bagitahu kat diri aku yang--it's totally fine to cry lah Syafiqah, it's okay to express your sadness. 

Pat shoulder. :')

No comments:

Post a Comment